Onze school is onderverdeeld in een onderbouwgroep (groep 1-2), een middenbouwgroep(3-4-5) en een bovenbouwgroep (groep 6-7-8). In het totaal zijn er 3 groepen.
Onze groepsgrootte varieert van 20 tot 27 kinderen per groep. Deze kleinschaligheid heeft als grote voordeel dat er voldoende tijd en ruimte is voor ieder kind, ook in combi-groepen!
Planbord
In de groepen 1/2 werken wij met het planbord voor het plannen van taken. Op maandag start de
week en kiezen de kinderen op welke dag zij de taak gaan maken. De kleur magneet van die dag,
hangen zij achter hun naam. Aan het eind van de dag wordt gereflecteerd door de leerkracht op het
handelen van het kind gedurende de taak.
Kiesbord
Tijdens de inloop plannen ze een taak onder begeleiding van ouders/verzorgers voor het eerste
speel/werkmoment. Bij het tweede speel/werkmoment op de dag wordt er rekening mee gehouden
met de kleur van de dag. Op het kiesbord staan de verschillen hoeken weergegeven met bijpassende
afbeelding. Alle hoeken zijn vrij kiesbaar voor de hele week. De kinderen kunnen in die hoeken
zelfstandig activiteiten uit de kast (zoals klei, tekenspullen en spellen) pakken. Per hoek is
aangegeven hoeveel kinderen er kunnen spelen/werken.
Verantwoordelijkheid voor de omgeving en materiaal
Kinderen worden allemaal voor een taak verantwoordelijk gesteld, bijvoorbeeld de bouwhoek of de
leeshoek. Zij controleren aan het einde van de dag of hun onderdeel netjes en correct is achter
gelaten. Ook zijn er kinderen verantwoordelijk voor verzorging van de planten, ramen, lampen en
deuren. Kinderen corrigeren elkaar en wijzen elkaar op hun taken.
Samenwerken
Naast dat kinderen veel samenwerken en spelen in de klas, zijn kinderen ook maatje van elkaar. Zij
helpen elkaar wegwijs te maken in de klas en school. Op deze manier wordt ook de
verantwoordelijkheid aangesproken.
De leerlingtelling vindt plaats op 1 oktober. Lange tijd werd die datum als grens aangehouden om een kind ‘eerstegroeper’ of ‘nuldegroeper’ te noemen. Als een kind voor 1 oktober 4 jaar werd, was hij of zij meteen ‘eerstegroeper’. Als de verjaardag na 1 oktober viel, kwam dit kind binnen als ‘nuldegroeper’ en telde pas het jaar erop mee.
Een kind die 2 oktober 4 jaar werd, zat dus bijna 3 jaar in de onderbouw.
Deze regelgeving is inmiddels veranderd. Volgens de wet moet een kind binnen 8 jaar de basisschoolperiode doorlopen, behalve als er een goede reden is om te verlengen. Enkel de geboortedatum is geen reden om te verlengen. Bij het besluit een kleuter door te laten stromen naar groep 3 of juist nog een jaar in groep 2 te laten, kijken we naar het kind.
Inmiddels is het zo dat we geen ‘nuldegroepers’ meer hebben. Alle 4-jarigen stromen in als ‘eerstegroeper’. Aan het eind van het schooljaar gaan we kijken naar het kind en besluiten we in overleg met de ouders op grond van de ontwikkeling van het kind of het kind in groep 1 blijft of doorgaat naar groep 2. De kalenderleeftijd is daarin dus niet bepalend.
In de middenbouw (groep 3, 4 en 5) ligt het accent op het aanleren, automatiseren en memoriseren van basisvaardigheden. De kinderen leren lezen, schrijven en starten met rekenen. Het zelfstandig werken, zoals in de onderbouw aangeboden, wordt voortgezet en uitgebreid. De kinderen krijgen verplichte dagtaken die ze zelf mogen inplannen. De rol van de leerkracht is hierbij nog groot.
Wereldoriëntatie, techniek, culturele en kunstzinnige vorming krijgen een belangrijkere plaats binnen ons onderwijs.
In de bovenbouw (groep 6, 7 en 8) ligt de nadruk op (aanleren van) zelfstandigheid. In de bovenbouw wordt verwacht dat kinderen hun eigen werk kunnen plannen en kritisch zijn op dat eigen werk.
Naast de basisvakken besteden we tijd en aandacht aan vaardigheden die de kinderen nodig hebben in het voortgezet onderwijs, zoals studievaardigheden, informatieverwerking, presentatietechnieken en samenwerken. Met de kinderen bespreken we niet alleen het eindresultaat, maar vooral het proces. We leggen een basis voor zelfreflectie en initiatief. Wereldoriëntatie, techniek, culturele en kunstzinnige vorming worden zowel in de methode als in projectvorm aangeboden.
In de onderbouw,middenbouw en bovenbouw wordt Engels aangeboden.